fbpx

Praca z Genogramem

Zapraszamy psychologów, terapeutów środowiskowych i pedagogów na kurs ”Praca z Genogramem”!

”Praca z genogramem” to kurs, podczas którego Uczestnik w oparciu o doświadczenia własne buduje własny warsztat terapeutyczny oraz rozwija kompetencje specjalistyczne. Szkolenie umożliwia przystąpienie do procesu walidacji doświadczenia w procesie ubiegania się o certyfikat terapeuty środowiskowego.

Nabór na II edycję kursu walidacyjnego prowadzonego w EZRA UKSW, zgodnego z obwieszczeniem Ministra Zdrowia z dnia 19 grudnia w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej „Prowadzenie terapii środowiskowej dzieci i młodzieży” do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji [MP. 2018 POZ.1279] rozpoczynamy w styczniu, a kurs rozpocznie się z lutym.

Czas trwania: 50 godzin w formie hybrydowej:

Najbliższy termin: 12-14 stycznia 2024 (część wykładowa online: 9 stycznia, praca własna wraz z konsultacjami indywidualnymi online: 10 stycznia)

Miejsce: Warszawa-Żoliborz, ul. Szamocka 10C

Prowadząca: dr n. med. Magdalena Gawrych EZRA UKSW

Koszt: 2500 zł***

***Uwaga promocja: 

Aby zapisać się na kurs należy wysłać zadatek na konto: 80 1090 1014 0000 0001 4715 2440 z tytułem przelewu „Praca z Genogramem” oraz wysłać potwierdzenie dokonania wpłaty
na adres: szkolenie-genogram@ezrauksw.pl

Informacje o kursie:

Praca z Genogramem opiera się na doświadczeniu własnym dotyczącym własnych doświadczeń rodzinnych, przekazów międzypokoleniowych i zasobów osobistych. Warsztat rozwija i wzbogaca pracę terapeutyczną poprzez zwiększenie wiedzy o sobie jako osobie pomagającej, a także stwarza możliwość podzielenia się swoimi doświadczeniami z punktu widzenia przeżywanych emocji, doświadczeń życiowych pochodzących z kontekstu rodzinnego, osobistych zasobów i trudności relacyjnych. Pozwala to m.in. na uzyskanie wglądu we własne procesy nawiązywania i podtrzymywania relacji terapeutycznej. Dzięki temu, terapeuta oferuje adekwatną pomoc i rozwija swoje kompetencje osobiste wykorzystywane w procesie pomagania.

Informacje o prowadzącej: 

Dr n. med. Magdalena Gawrych EZRA UKSW – psycholog, certyfikowana psychoterapeutka systemowa i psychoseksualna. Szkoli psychoterapeutów, psychologów i terapeutów środowiskowych. Adiunkt w Zakładzie Psychologii Klinicznej Człowieka Dorosłego Instytutu Psychologii Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. Doświadczenie z zakresu psychologii klinicznej i psychiatrii zdobywała m.in. w Wielkiej Brytanii i Niemczech. Autorka i współautorka kilkudziesięciu publikacji o zasięgu krajowym i międzynarodowym. Realizatorka projektów naukowo-badawczych z dziedziny psychologii i psychiatrii. Swoje prace regularnie prezentuje na konferencjach krajowych i międzynarodowych. 

10 października, w Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego, Bogdan Andrzejewski – Prezes EZRA UKSW podpisał Gminno-Powiatowy Alians Przeciw Depresji w Powiecie Piaseczyńskim.

Alians to nieformalny sojusz organizacji, instytucji, ośrodków zdrowia i osób, które lokalnie wspierają osoby doświadczające depresji, zapobiegają zachowaniom ryzykownym a także uwrażliwiają mieszkańców na problem depresji.

Przed uroczystym podpisaniem Aliansu odbył się panel dyskusyjny na temat tego jak wspierać zdrowie psychiczne. Wśród panelistów była Agnieszka Kaliszewska – Dyrektor Centrum Zdrowia Psychicznego dla dorosłych EZRA UKSW w Piasecznie, która mówiła o nieoczywistych symptomach depresji.

„Praktyka tworzenia aliansów narodziła się w Unii Europejskiej i aliansy funkcjonują od ponad 20 lat w wielu miastach Europy. Depresja od lat jest poważnym problemem zdrowotnym i społecznym, a statystyki obrazujące skalę problemu są zatrważające. W Polsce na depresję cierpi około 1,5 mln osób. To niemal tyle ilu mieszkańców ma Warszawa. Głównym celem Aliansów przeciw depresji jest pogłębianie świadomości lekarzy pierwszego kontaktu, ale też środowisk oświatowych, pomocy społecznej i całej społeczności lokalnej, że DEPRESJA TO BARDZO POWAŻNY PROBLEM SPOŁECZNY, nie tylko medyczny. W ramach tworzonych aliansów realizowane są liczne wydarzenia dotyczące depresji oraz rozpowszechniane są materiały edukacyjne, informacyjne i narzędzia internetowe służące profilaktyce i wsparciu. Alianse powstają, aby uwrażliwiać społeczność lokalną na sytuację osób zagrożonych lub doświadczających depresji oraz pomagać w zapobieganiu zachowaniom samobójczym” powiedziała Ewa Lubianiec, Członek Zarządu Powiatu Piaseczyńskiego, a także psycholog.

Poniżej spot promujący Alians:

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego.

Wszystkim naszym Pracownikom i Współpracownikom dziękujemy za zaangażowanie w pracę na rzecz dzieci i młodzieży oraz ich rodzin. Życzymy Wam wszystkiego co dobre i radosne w życiu prywatnym oraz satysfakcji ze wspierania procesu zdrowienia naszych pacjentów ich najbliższych w tak ważnej kwestii, jaką jest zdrowie psychiczne.

Jesteśmy dumni, że nasz Zespół tworzy ponad 400 osób i że EZRA UKSW od początku istnienia udzieliła pomocy dla ponad 9 000 rodzin.

Przy okazji zapraszamy wszystkich do subskrybowania naszego kanału na YouTube, na którym od dziś będziemy publikować filmy przybliżające działalność naszej Spółki.

Polecamy pierwszy film, w którym dr Kamila Lenkiewicz – Dyrektor ds. medycznych opowiada o “modelu Ezra”, którego jest współautorką:

28 września 2023 r. w Centrum Edukacyjno-Multimedialnym w Piasecznie odbyła się zorganizowana przez EZRA UKSW Konferencja “Koordynacja procesu opieki nad uczniem w zakresie zdrowia psychicznego na terenie powiatu piaseczyńskiego” .

Konferencję otworzyła Katarzyna Chmielewska – Dyrektor Środowiskowego Centrum Zdrowia Psychicznego EZRA UKSW w Piasecznie i witając wszystkich uczestników wspomniała, że dzień wydarzenia nie jest przypadkowy.

”Spotykamy się w szczególnym dniu – dniu urodzin Konfucjusza – filozofa, który nauczał, że podstawowymi cnotami są humanitaryzm, praworządność, poprawność, mądrość i lojalność, a więc te cnoty, które łączą obecnych dzisiaj przedstawicieli władz lokalnych, dyrektorów szkół i przedszkoli, nauczycieli, pedagogów, psychologów, psychoterapeutów, terapeutów środowiskowych, kuratorów sądowych, pracowników ośrodków opieki społecznej, Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej i Powiatowego Ośrodka Interwencji Kryzysowej, wokół wspólnego celu jakim jest dobro dziecka.” – wyjaśniła.

Następnie głos zabrał Bogdan Andrzejewski, Prezes EZRA UKSW. Podziękował wszystkim gościom za przyjęcie zaproszenia na wydarzenie i przedstawił historię Spółki prezentując jej rozwój w ciągu 5 lat działalności.

”Jestem pod wrażeniem tego, jak świetną pracę wykonują specjaliści z EZRA UKSW dzięki współpracy z Państwem. Tym bardziej cieszę się, że przybyli Państwo tak licznie reprezentując różne podmioty, które odgrywają kluczową rolę w kontekście koordynacji procesu opieki nad uczniem w zakresie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży” – powiedział Bogdan Andrzejewski.

Następnie głos zabrali niektórzy z zaproszonych gości. Konieczność dalszej koordynacji procesu opieki nad uczniem w zakresie zdrowia psychicznego podkreśliła Ewa Lubianiec – Członek Zarządu Powiatu Piaseczyńskiego przypominając uczestnikom konferencji, że po zakończeniu w grudniu br. realizacji  projektu “Deinstytucjonalizacja szansą na dobrą zmianę – projekt zintegrowany. Powiat piaseczyński” przez kolejne pięć lat wszystkie podmioty zaangażowane w jego realizację są zobowiązane utrzymać trwałość świadczeń pomocowych według modelu wypracowanego w projekcie.

O wadze współpracy będącej kluczem do osiągnięcia wielkich celów,  wspomniały w swoim wystąpieniu także Hanna Kułakowska-Michalak – I Zastępca Burmistrza Piaseczna oraz Małgorzata Strejczyk – Psycholog z Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Piasecznie.

W pierwszej prezentacji Model EZRA przedstawiła Katarzyna Brudka – Trenerka procesów psychoterapeutycznych EZRA UKSW. Zapoznała uczestników spotkania z historią, założeniami oraz filarami Modelu Ezra Środowiskowego Centrum Zdrowia Psychicznego dla dzieci i młodzieży oraz rolą psychologa diagnosty w procesie diagnozy i ustalania Indywidualnego Planu Zdrowienia w ŚCZP.

Drugą prelekcję wygłosiła Magdalena Szymańska – Trenerka Terapii Środowiskowej EZRA UKSW omawiając rolę i zadania terapeuty środowiskowego w procesie diagnozy i ustalania IPZ w ŚCZP.

Kolejna część Konferencji dedykowana była  omówieniu procedury współpracy z pracownikami przedszkoli i szkół na terenie powiatu piaseczyńskiego  w kontekście  dalszego kontynuowania realizowanego w projekcie “Deinstytucjonalizacja szansą na dobrą zmianę” modelu EZRA. Pani Magdalena Pach – Koordynator I Poziomu Referencyjnego EZRA UKSW w Piasecznie oraz Pan Hubert Nosek  – Terapeuta Środowiskowy z EZRA UKSW przedstawili „blaski i cienie”  dotychczasowej współpracy między jednostkami oświaty a ŚCZP w Piasecznie i zaprosili wszystkich uczestników spotkania do dyskusji w celu udoskonalenia standardu współpracy.

Na koniec wydarzenia wszyscy zebrani bardzo aktywnie wzięli udział w panelu dyskusyjnym. Każdy z uczestników zabrał głos i miał okazję zadać pytania do specjalistów z EZRA UKSW, podzielić się doświadczeniem i spostrzeżeniami. Była to świetna okazja aby się nawzajem poznać i wspólnie zastanowić nad wieloma aspektami omawianego tematu.

Wśród uczestników Konferencji byli Dyrektorzy szkół, psycholodzy i pedagodzy ze szkół i przedszkoli  powiatu piaseczyńskiego, a także:

Pani Ewa Lubianiec – Członek Zarządu Powiatu Piaseczyńskiego wraz z Panią Sylwią Wolny – Naczelnikiem Wydziału Zdrowia i Spraw Społecznych, 

Pani I Zastępca Burmistrza Piaseczna Hanna Kułakowska-Michalak wraz z Panią Krystyną Łęcką – Dyrektorem Centrum Usług Wspólnych w Piasecznie, 

Pani Iwona Pajewska-Iszczyńska – Zastępca Dyrektora Zespołu Obsługi Placówek Oświatowych w Lesznowoli, 

Pani Grażyna Osełka – Inspektor ds. Oświaty Centrum Usług Wspólnych Gminy Prażmów, Pani Bożena Małkowska-Baranowska – Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Piasecznie, 

Pani Iwona Willa – Kierownik Zespołu Kuratorskiej Służby Sądowej Wykonującego Orzeczenia w Sprawach Rodzinnych i Nieletnich Sądu Rejonowego w Piasecznie, 

Pani Małgorzata Strejczyk – Koordynator z Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Piasecznie.

“Cieszę się, że mogliśmy się spotkać w tak licznym gronie. Dziękuję za aktywny udział i liczę, że to nie ostatnie takie spotkanie” – powiedziała na zakończenie Katarzyna Chmielewska.

Bardzo dziękujemy wszystkim uczestnikom Konferencji za obecność oraz aktywny udział w dyskusjach 🙂

W dniach 14-16 września w Gdańsku odbyło się wyjazdowe spotkanie EZRA UKSW z udziałem zarządu, dyrekcji, koordynatorów i dyrektorów placówek medycznych oraz pracowników i współpracowników Centrali.

Spotkanie otworzył ks. prof. dr hab. Ryszard Czekalski, Rektor Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, który podkreślił integralność Spółki z wartościami Uniwersytetu oraz zaprosił uczestników spotkania do aktywnej współpracy przy kreowaniu nowego kierunku rozwoju. Wyraził przy tym wdzięczność i uznanie dla wszystkich pracowników i współpracowników za aktywne i kompletne niesienie pomocy pacjentom w tak kluczowej kwestii, jaką jest zdrowie psychiczne. Była to świetna okazja aby przypomnieć, że EZRA UKSW w ciągu 5 lat swojej działalności udzieliła pomocy dla ponad 8500 rodzin.

Kolejnym punktem było omówienie wyników finansowych Spółki i poszczególnych placówek za okres 7 miesięcy 2023 roku. Przy tej okazji wyróżniono koordynatorów, którzy wraz ze swoimi zespołami osiągnęli świetny wynik w zakresie realizacji zadań. Doceniono ich za ponadprzeciętne zaangażowanie oraz zasługującą na uznanie aktywność. 

W gronie nagrodzonych znalazły się Panie: Ewa Mazur – Koordynator Poradni Psychologicznej dla dzieci i młodzieży EZRA UKSW w Siedlcach, Urszula Orzechowska – Koordynator Poradni Psychologicznej dla dzieci i młodzieży EZRA UKSW w Nowym Dworze Mazowieckim oraz Katarzyna Replin – Koordynator Poradni Psychologicznej dla dzieci i młodzieży EZRA UKSW w Węgrowie.

Drugi dzień spotkania rozpoczął Prezes Bogdan Andrzejewski przypominając, że ciągłość funkcjonowania Spółki oraz jej misja wspierania procesu zdrowienia przy zapewnieniu jakości i bezpieczeństwa leczenia są najważniejsze. Opisał dotychczasowe działania oraz te, które są wdrażane – m.in. prace związane z tworzeniem i powołaniem Rady Medycznej w EZRA UKSW.

Następnie dr n. med. Magdalena Gawrych przedstawiła aktualny stan pilotażu ewaluacji w naszej Spółce.

Kolejnym, obszernym i bardzo ważnym punktem spotkania były warsztaty w grupach, podczas których pracowano nad misją, wizją i strategią rozwoju EZRA UKSW opierając się przede wszystkim na cennym doświadczeniu, wiedzy oraz kompetencjach naszych pracowników i współpracowników.

Na koniec spotkania Katarzyna Chmielewska – Dyrektor Środowiskowego Centrum Zdrowia Psychicznego EZRA UKSW w Piasecznie przedstawiła projekt procedury dotyczącej współpracy pomiędzy podmiotami oświaty a Środowiskowym Centrum Zdrowia Psychicznego. Omawiana procedura będzie tematem organizowanej przez nas konferencji, która odbędzie się 28 września w Piasecznie.

Dziękujemy wszystkim uczestnikom spotkania za obecność, zaangażowanie oraz wkład w bardzo ważne prace 🙂

Wbrew pozorom wakacje w EZRA UKSW były bardzo intensywnym czasem. Wiele z naszych placówek uczestniczyło w piknikach, festynach i innych imprezach lokalnych.

Były to świetne okazje do przedstawienia oferty naszych poradni oraz integracji z mieszkańcami. Rodzice mogli skorzystać z konsultacji psychologicznych udzielanych przez naszych specjalistów, a na dzieci czekało mnóstwo kolorowych i ciekawych gier, zabaw, quizów i innych atrakcji.

Dodatkowo w naszym Środowiskowym Centrum Zdrowia Psychicznego dla dzieci i młodzieży EZRA UKSW Warszawa-Żoliborz odbywały się warsztaty terapeutyczne dla dzieci w wieku 5-6 lat, na których uczyły się rozpoznawać emocje, znosić frustrację i rywalizację a także rozwijały kompetencje społeczne.

Nasze stoiska i zajęcia terapeutyczne cieszyły się sporym zainteresowaniem, z czego jesteśmy niezmiernie dumni. Bardzo dziękujemy naszym Koordynatorom oraz Pracownikom zaangażowanym w organizację i obsługę naszych stoisk oraz wszystkich wakacyjnych aktywności.

Wszystkim, którym nie udało się nas odwiedzić, a chcieliby nas bliżej poznać lub skorzystać z naszych usług – zapraszamy do kontaktu i wizyty w najbliższej poradni. Lista naszych placówek wraz z danymi kontaktowymi znajduje się na naszej stronie w zakładce “Poradnie”. Do zobaczenia! 🙂

Informujemy, że 1 czerwca 2023 r. powołany został nowy Zarząd EZRA UKSW.

W skład nowego Zarządu weszli: Prezes Zarządu EZRA UKSW Pan Bogdan Andrzejewski oraz Wiceprezes Zarządu EZRA UKSW Pani dr Kamila Lenkiewicz.

Zapraszamy dzieci 5- i 6-letnie z Bemowa i Żoliborza na nieodpłatne wakacyjne warsztaty psychologiczne.

22 kwietnia Prezes EZRA UKSW, dr Tomasz Rowiński był gościem programu „Jeden na jeden” w TVN24 i udzielił wywiadu redaktorowi Marcinowi Zaborskiemu na temat zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży w Polsce. Punktem wyjścia do dyskusji był raport ”Młode Głowy. Otwarcie o zdrowiu psychicznym” przygotowany przez Fundację ”Unaweza”.

(Redaktor Marcin Zaborski)
– Co trzeci młody człowiek czuje się samotny, ponad połowa młodych ludzi odczuwa brak motywacji do działania, co czwarty uczeń nie ma chęci do życia. Co Pan czyta w takich wynikach?

(Dr Tomasz Rowiński)
– Te wyniki pokazują dwa kluczowe wymiary dla zdrowia psychicznego czyli relacje i poczucie sprawczości, rozwój które u młodzieży, zwłaszcza 13-14 letniej są na bardzo niskim poziomie i to jest zatrważające.

– Co trzeci uczeń nie akceptuje tego kim jest i jak wygląda, jedna trzecia nie lubi siebie, niemal połowa badanych to osoby o skrajnie niskiej samoocenie, co drugi uczeń nie jest z siebie dumny. Dlaczego uczniowie, nastolatkowie dzisiaj w Polsce tak źle siebie widzą i oceniają?

– Czynników jest wiele, jednym z nich jest niewątpliwie kryzys rodziny, tzw. wypalenie rodzicielskie, o którym jest wiele napisane w raporcie. Drugi czynnik to szkoła, która sobie nie radzi z sytuacją po pandemii i z tym jak ona przyspieszyła pewne procesy w obszarze kryzysu zdrowia psychicznego. Trzecim czynnikiem jest brak zmiany – my po pandemii nie możemy działać jak dotychczas i zarówno w ochronie zdrowia, jak
i w oświacie. Nie nadążamy za zmianami, które są efektem pandemii.

– W raporcie “Unawezy” a propo niskiego oceniania się młodych ludzi, jest postawiona diagnoza: “aktualny system edukacji w Polsce nie wspiera wystarczająco mocno kluczowych kompetencji, ważnych dla rozwoju motywacji, sprawczości i właściwej samooceny dzieci i młodzieży.

– Raport pokazuje tę ważną rzecz, że edukacja dzisiaj nie jest spójna z tym, czym dzisiaj żyje nastolatek i czym będzie żył po szkole. Model XIX-wiecznej edukacji się nie sprawdza i to widać – dzieci wychodząc po szkole nie radzą sobie z sytuacjami życia codziennego.

– Co więcej, ucząc się w tym systemie, który nie przystaje do rzeczywistości, widzą to i uczą się rzeczy, które średnio się przydadzą.

– Często mówią, że chodzą do szkoły, która uczy bezsensownych rzeczy. Oczywiście mówią to na swój sposób, ale tak to wygląda. Natomiast raport ma jedną ciekawą rzecz: to są rekomendacje, które bardzo dobrze pokazują to, nad czym w ochronie zdrowia czy oświacie my jako eksperci od dłuższego czasu pracujemy i próbujemy namawiać decydentów, że ten kierunek zmian jest nam teraz potrzebny.

– Prawie połowa uczniów objada się lub głodzi, co trzeci uczeń regularnie się odchudza, 16% uczniów okalecza swoje ciało. To są informacje, które pokazują, że najwyraźniej mamy duży problem.

– Tak, mamy duży problem i zarówno jak sama szkoła sobie z tym nie poradzi, tak również podmioty lecznicze same sobie nie poradzą. Bardzo ważne jest zorganizowanie koordynacji działań w systemie usług publicznych. Raport pokazuje, że tego niestety ma.

– Czterech na dziesięciu uczniów myślało o podjęciu próby samobójczej, co piąty uczeń planował samobójstwo, a co dziesiąty deklaruje, że podjął próbę samobójczą, jedna piąta mówi, że nie chce żyć. Chyba nie ma bardziej mocnych wyników pokazujących, że trzeba bić na alarm.

– Tak i ten raport pokazuje, że trzeba wzmocnić kompetencje rodziców i to jest pierwsza bardzo dobra rekomendacja pokazująca, że w środowisko rodzinne jest tym, które może wzmacniać uczniów w obszarze relacji i poczucia sprawczości i radzenia sobie z kryzysami. Drugim aspektem leczenia dzieci mających problemy psychiczne jest szkoła. Ten raport pokazuje, że struktura szkoły się rozpadła. Nauczyciele potrzebują wsparcia, bo też sobie nie radzą z tą sytuacją.

– Kiedy rodzice powinni się czuć zaniepokojeni, gdzie jest granica między absolutnie normalnymi objawami dojrzewania, a tym co oznacza realny, rzeczywisty kryzys w życiu młodego człowieka?

– Warto zwrócić uwagę, że jeśli dziecko coś utraciło i się smuci, to jest naturalna reakcja. To, co to rodziców powinno zaniepokoić to nagła zmiana w zachowaniu, np. było towarzyskie i chodziło na imprezy i nagle siedzi w domu i zamyka się w swoim pokoju. Albo było bardziej introwertyczne, siedziało w domu i nagle zaczyna imprezować i wyjeżdżać. To jest ten moment kiedy rodzice powinni zwrócić uwagę i zacząć rozmawiać z dzieckiem.

– Ci, którzy przeszli trudną drogę choroby swojego dziecka –  często z próbą samobójczą włącznie – mówią, że wstyd może blokować proszenie o pomoc i nie proszą o nią.

– Raport pokazuje też to, że nawet jeśli jest psycholog w szkole czy osoba dorosła do której uczeń może pójść, to okazuje się, że 9/10 wie, że taka osoba jest, ale tylko jedna trzecia ewentualnie pomyślałaby, czy skorzystać z pomocy psychologa w szkole. Żeby dziecko mogło pójść i powiedzieć, że ma problem, musi mieć chociaż jednego dorosłego w swoim otoczeniu, któremu ufa. Raport pokazuje, że blisko połowa dzieci
i młodzieży po prostu nie ufa nikomu i to jest dramatyczne.

– Pomocy w takiej sytuacji potrzebuje nie tylko nastolatek, ale często rodzice i cała rodzina.

– Niestety nasz system jest tak skonstruowany, że jeśli dziecko jest po próbie samobójczej i znajduje się
w szpitalu, to żaden podmiot leczniczy działający w psychiatrii dziecięcej nie może rozliczyć wsparcia dla jego rodziców. Jeśli udzieli pomocy, robi to na swój koszt bo nie może tego rozliczyć w NFZ.

– Tworząc pomoc dla dziecka skupiamy się tylko na dziecku, nie myślimy o jego otoczeniu?

– Tak i to jest błąd, że nie myślimy o trzeciej stronie leczenia, bo dziecko nigdy nie jest samo. Ono ma rodziców i szkołę zawsze za sobą.

– Dlaczego jest, że szkolimy się z udzielania pierwszej pomocy medycznej a nie bardzo myślimy o tym, że fajnie byłoby nauczyć się też udzielania pierwszej pomocy psychologicznej i zadbać o takie szkolenie?

– To wymaga pewnych zmian systemowych i przemyślenia tego jak np. po próbie samobójczej pomóc klasie, nauczycielom i rodzicom.

– Krysia Piątkowska, która dzieli się w sieci swoimi doświadczeniami depresji mówi w Gazecie Wyborczej tak: “Kiedy od nauczyciela czy rodzica słyszymy np. “Problemy? Jakie problemy? Dziecko,
ja to mam problemy. Jakie Ty możesz mieć problemy?”, to te dzieci mówią, że to po prostu boli.

– To jest ta kompetencja rodziców, która jest związana z tym, że dziecko się szybko rozwija i na etapie nastoletnim te zmiany są bardzo dynamiczne – przestaje być małym dzieckiem i zaczyna być młodym dorosłym i ma prawo mieć swoje problemy. Myślę, że rodzic który mówił takie słowa, to jest rodzic, który już doświadcza wypalenia rodzicielskiego.

– Słyszy Pan czasami od rodziców takie słowa, że zapanowała moda na depresję wśród młodych ludzi, że w ”głowach im się poprzewracało”?

– Czasami tak mówią, natomiast to są dwie rzeczy: w tym raporcie dzieci trochę same siebie diagnozowały, ale żeby zdiagnozować depresję potrzebujemy specjalisty, który na podstawie obiektywnych kryteriów to zdiagnozuje. Bywają momenty, w których dzieci doświadczają zaburzeń nastrojów, ale nie jest to zaburzenie kliniczne wymagające leczenia i jakichś oddziaływań, bo dziecko czy rodzina za chwilę sobie poradzą z tym – nazwijmy to – smutkiem. A są takie sytuacje, które zaczynają być kliniczne, tzn. ewidentnie widać, że to jest tzw. równia pochyła, na którą wszedł nastolatek i jeśli nie zareagujemy w tym momencie, to za chwilę on będzie miał cięższą chorobę. Jest problem rozróżnienia tych dwóch momentów.

– Ci, którzy pracują w telefonie zaufania dla dzieci i młodzieży 116 111, mówią, że wyraźnie widzą wzrost liczby interwencji kryzysowych, czyli tych telefonów, w których zagrożone jest zdrowie a nawet życie dzwoniącego nastolatka. Tylko w marcu było 100 takich interwencji. To jest skala problemów, z jakimi się dzisiaj mierzymy.

– To jest właśnie ta sytuacja po pandemii, zmieniła się rzeczywistość, zmieniła się struktura rodziny i szkoły, natomiast nie zmienił się nasz sposób reagowania. Nie dostosowaliśmy współpracy w ramach usług publicznych do tego co dzieje się z młodzieżą i to jest ewidentny skutek tego, że ta młodzież nie otrzymała wcześniej pomocy.

– Rok 2022 to jest czas, kiedy było prawie 2100 zanotowanych prób samobójczych dzieci i młodzieży, rok wcześniej 1500, jeszcze kilka late temu ok. 700. W tych statystykach przyciąga moją uwagę wiek dzieci. 7-letnie dziecko dochodzące do wniosku, że chce skończyć swoje życie?

– W naszych centrach też mieliśmy rodziny, gdzie 7-letnie dzieci myślały o zakończeniu życia, ale bywały to zwykle sytuacje trudne, gdzie jest przemoc domowa. To pokazuje, że stan psychiczny dzieci jest pochodną stanu psychicznego rodziców czy nas dorosłych.

– Czy wszystko można wytłumaczyć pandemią? Kiedy patrzę na to, że co 10-ty uczeń deklaruje, że doświadcza przemocy rówieśniczej, co trzeci uczeń przyznaje, że hejtuje innych, to jeszcze chyba coś innego wchodzi w grę niż pandemia.

– Pandemia nic nie stworzyła, ale przyspieszyła pewne procesy jeżeli chodzi o zdrowie psychiczne. Tam gdzie były zasoby, tam sobie rodziny poradziły, a tam gdzie ich nie było, to ewidentnie widać, że sobie jeszcze bardziej nie radzą. Zwracam uwagę, że akurat Ministerstwo Zdrowia w reformie psychiatrii dzieci
i młodzieży stworzyło ponad 360 ośrodków pierwszego poziomu, więc są takie miejsca, gdzie rodzice mogą pójść i uzyskać pierwszą pomoc i też NFZ zwiększył wydatki na psychiatrię i w tym roku przeznaczono na nią miliard złotych. To nie jest tak, że się nic nie dzieje. Wymaga to trochę czasu zanim wejdzie to w system usług publicznych na tyle, że rodzice, gdy zobaczą pierwszy objaw, to wiedzą gdzie mogą się zgłosić
i uzyskać pomoc.

– Zmienia się system w ochronie zdrowia. Pytanie co powinno się zmienić w szkole jako miejscu,
w którym nasi uczniowie spędzają tak dużo czasu? Co Pana zdaniem powinno się zmienić w polskiej szkole aby stan psychiczny dzieci był zdecydowanie lepszy?

– Przeświadczenie decydentów, że po pierwsze sami sobie nie poradzą z tą sytuacją w szkole. Po drugie,
że potrzebują się skoordynować i współpracować z ochroną zdrowia i nie mogą być to markowane działania, ale realna współpraca i koordynacja w środowisku lokalnym.

– “Przeświadczenie decydentów, że sami sobie nie poradzą”? Rozumiem, że mówi Pan, że politycy powinni posłuchać ekspertów, co należy zrobić?

– Chodzi o to, że decydent, czyli dyrektor szkoły czy minister edukacji narodowej powinien mieć tę świadomość, że własnymi działaniami w obszarze oświaty już nie poradzi sobie z zaistniałą sytuacją i potrzeba naprawdę współpracy co najmniej 3 czy 4 ministerstw tak, żeby na poziomie społeczności lokalnej dyrektor szkoły czy nauczyciele obserwujący problem u dzieci, czuli się zobowiązani do szukania pomocy i współpracy na zewnątrz.

– Wśród wielu rekomendacji zawartych w raporcie Fundacji „Unaweza”, jest wskazówka ”w szkołach można by wprowadzić procedury stosowania testów przesiewowych w kierunku depresji”.

– To jest tzw. screening stanu zdrowia psychicznego dzieci i on powinien być robiony na różnych etapach. Wiem, że Ministerstwo o tym myśli i że Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego przygotowywał przygotowywał narzędzia, które będą wdrażane w edukacji. Mówimy o przesiewowych badaniach w kierunku różnych zaburzeń, nie tylko depresji.

– Dziękuję za rozmowę.

– Dziękuję.